reklama

Tatranská železničná pohostinnosť

Vraciate sa príjemne unavený z túry vo Vysokých Tatrách, veziete sa tatranskou električkou, rozjímate, spätne hodnotíte zážitky, obdivujete okolitú prírodu z vozňa,..., keď vás zrazu vyruší autoritatívny tón pri kontrole cestovných lístkov. Za týždeň strávený vo Vysokých Tatrách bolo toto vyrušenie z turistickej letargie na každodennom poriadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Najskôr to pozitívne. Preprava Tatranskou elektrickou železnicou ma príjemne prekvapila. Ľahká orientácia, jednoducho zapamätateľný časový harmonogram, čisté a pohodlné cestovanie. To všetko nás donútilo nechať auto pred hotelom a cestovať vláčikmi. Také neslovenské.

Druhá strana mince je už však typicky slovenská. Systém cestovných lístkov je podľa všetkého komplikovaný a ako hovoria ITčkári málo „user friendly". Výsledkom je potom nervozita vlakových sprievodcov a nemilé prekvapenie cestujúcich. Hlavným spúšťacím faktorom je potreba dokladu ku cestovnému lístku pre deti do 15 rokov a potreba dokladu pri viacdňových zľavnených lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
1

Počas cestovania sa niekoľkokrát opakovala nasledovná situácia. Sprievodca vyzval cestujúceho ku preukázaniu dokladu pre dieťa. Prekvapený rodič nevedel, že dieťa musí mať doklad, načo sprievodca už zo značne zvýšeným hlasom reagoval, že doklad aj s fotografiou sa dá vybaviť na železniciach. Sprievodca sa vyhrážal 30€ pokutou, ak rodič nepreukáže relevantný doklad a v snahe pomôcť si vypýtal aspoň preukaz poistenca. Rodič na prekvapenie všetkých reagoval, že preukaz poistenca dieťaťa má na hotely. Kontrola ďalej pokračovala cestovným lístkom dospelého cestujúceho. Ten mal trojdňový zľavnený lístok, na ktorý bolo treba napísať číslo dokladu, ktorým sa cestujúci preukáže. Rodič samozrejme o tom nevedel a taktiež pri sebe nemal žiadny doklad. Celé to skončilo našťastie pre cestujúceho bez pokuty, ale s veľmi hlasným dohovorom a vyhrážkami smerujúcim ku ďalšej kontrole pri prestupe v Starom Smokovci. Táto situácia sa v rôznych obmenách odohrával takmer každú cestu električkou a vždy vyvolala záujem a prekvapené pohľady spolucestujúcich spôsobené značným hlukom pri kontrole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na problém sa dá pozrieť hneď z niekoľkých strán. Pravidlá sú tu nato, aby sa rešpektovali. Bez výnimiek. Ak rodič pri sebe nemá žiaden doklad, je to nezodpovednosť a ak pri sebe nemá preukaz poistenca svojho dieťaťa, na to sa už ťažko hľadajú slová.

Z toho prirodzene pramení vznik konfliktnej situácie medzi sprievodcom a cestujúcim. Ak je takýchto prípadov vo vozni hneď niekoľko dá sa pochopiť aj nervozita zamestnancov železníc. Počúvať sprievodcu ako učiteľsky zvýšeným hlasom karhá cestujúceho je dosť nepríjemné a neprispieva to ku žičlivej turistickej atmosfére. Aj takýto negatívny zážitok môže odradiť turistu od ďalšej návštevy. V prostredí viacerých národností by sa mali skôr objavovať úsmevy a snaha pomôcť. To je však problém celého slovenského turistického ruchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdrojom celého problému je zle nastavený systém. Vyžadovaný doklad s fotkou pre dieťa predsa len nie je štandardom. Hlavne pre tých, ktorý sa vydajú na podobnú cestu vlakom raz za rok na dovolenke. Ešte väčší problém môže byť tento typ dokladu pre zahraničných turistov. Podobne je na tom aj potreba písania čísla dokladu na cestovný lístok. Ak si predstavíte situáciu, že do odchodu vlaku vám zostávajú dve minúty, vy si rýchlo kúpite lístok, nastúpite do vlaku, pochybujem, že si niekto stihne prečítať informáciu na lístku (navyše písanú iba v slovenčine). Do úvahy ešte pridajme otázku, koľko ľudí pri sebe nosí pero.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Najväčším problémom takto nešťastne nastaveného systému je nedostatok informácií, ktoré dostane cestujúci pri samotnej kúpe lístka. Ak by sa všetko potrebné dozvedel už pri prvom kroku, zrejme by nedochádzalo ku toľkým konfliktným situáciám.

Rozumiem snahe železníc nutnosťou preukazovania sa dokladom zabrániť prenosu lístkov na inú osobu a tým finančným stratám. Na druhej strane, takýto negatívny prístup zo strany sprievodcov možno odradí cestujúcich od ďalšej cesty. Zjednodušiť by sa celý systém mohol napríklad tým, že už pri kúpe lístku by boli potrebné požadované údaje a tie by mohli byť rovno vytlačené na lístku. Pri dieťati by stačilo meno dieťaťa a meno dospelého s ktorým cestuje. Pri kúpe by tak boli najdôležitejšie údaje skontrolované a neboli by nutné také časté kontroly lístkov vo vlaku.

Počas turistickej sezóny sú vlaky preplnené v takej miere, že ďaleko prekračujú svoju kapacitu, o finančných stratách by sa teda dalo polemizovať. Pri cestovaní v zahraničí na mne zanechalo dobrý dojem aj to, že nikto na mňa nezvyšoval hlas a nesnažil sa mi autoritatívne vysvetľovať, že som urobil chybu. A preto aj o čosi ústretovejší prístup zo strany železníc môže prispieť ku zlepšeniu obrazu o slovenskom turistickom ruchu.

Lukáš Zeleník

Lukáš Zeleník

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  72x

Autor má 37 rokov, má svoju rodinu, staviteľstvo, cestovanie a umenie, má svoju Prievidzu a cíti sa šťastný. Zoznam autorových rubrík:  ReportMoje (vý)tvoryJa a (môj) svetCulturePíšem - nemyslímNázory, komentáreZivot na hrude britskejElämä SuomessaZivot na hrude britskej 2SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu